מצ"ב בהמשך, מה אומר החוק על ארנונה רגילה ועל ארנונת וועד מקומי. איך מתבצעים הדברים למעשה בשטח, תוכלו לראות במכתב ששלחתי למשרד הפנים והנמצא הן כאן בהמשך והן בקישור לבלוג שלי. המכתב הוא דוגמה אישית שלי בנושאים אלו בקיבוץ חולתה בחמש השנים האחרונות. אולם כל אחד מכל מקום שהוא, יכול לבדוק כיצד הוא מחויב והאם חיוביו תואמים את חוקי המדינה. אל המכתב מצורפת טבלה ובה הסכומים השנתיים שחויבתי בהם בחמש השנים האחרונות הן לארנונת וועד מקומי והן לארנונת מועצה אזורית. ברצוני לציין שעקב היותי נכה צה"ל הזכאי להנחה גבוהה בארנונה, הסכומים המוחלטים שלי נמוכים פי שלושה משל רב האנשים. אבל את היחס בין הסכום אותו משלמים כארנונת וועד מקומי לארנונת מועצה אזורית אפשר לראות טוב מאד גם אצלי.
אז קריאה נעימה ותדעו סוף סוף היכן אתם חיים.
גדי גולן
קיבוץ חולתה
גליל עליון
הבלוג של גדי גולן - תפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=gadigolan
להלן, הוראות החוק
תעריפי מינימום ומקסימום לסיווגים השונים
בתקנה 12 לתקנות ההסדרים במשק המדינה, נקבעו 12 סיווגים עיקרים לקביעת תעריפי ארנונה, ומהם נגזרים סיווגי המשנה (לדוגמא בתי קפה הוא תת סיווג של הסיווג משרדים שירותים ומסחר).
במועצה אזורית הארנונה מוטלת על ידי המועצה, אך רשאי הועד המקומי באישור המועצה להטיל ארנונה במקביל להטלת ארנונה על ידי המועצה.
הארנונה המוטלת על ידי המועצה האזורית בתוספת הארנונה המוטלת על ידי הועד המקומי תהיה גבוהה יותר מתעריף המינימום ונמוכה מהתעריפים המירבים.
המשך
טבלת תעריפי מינימום ומקסימום לארנונה - 2007
מבנה מגורים - תעריף מינימום לשנת 2007 בש"ח למ"ר 27.82
תעריף מכסימום לשנת 2007 בש"ח למ"ר 96.40
תעריפי שנת 2007 כוללים העלאה בשיעור של 2.73% לעומת שנת 2006
עוד משהו
זכאות ועד מקומי להטלת ארנונה
ועד מקומי רשאי באישור המועצה האזורית להטיל ארנונה על נכסים הנמצאים בתחומו, הארנונה תחושב בהתאם לשטח הנכס במכפלת תעריף שקבע הועד המקומי בצו. (תעריף המצרפי הן של המועצה והן של הועד, לא יפחת מתעריף המינימום ולא יעלה על תעריף המרבי).
המלצת משרד הפנים לגבי סכום הארנונה המוטל על ידי ועד מקומי, שלגביו נדרש אשור שרי הפנים והאוצר, הוא כי תעריף הועד המקומי לנכס מסוג מגורים לא יעלה על 30% מתעריף המועצה האזורית. בנוסף, ההמלצה היא, כי לא תוטל ארנונה על ידי הועד המקומי על נכסים שאינם למגורים אלא על ידי המועצה האזורית בלבד. עם זאת יובהר כי אין בהמלצות אלה כדי לפסול את תעריפי הועדים הגובים כדין יותר מ - 30% מתעריף המועצה (הכוונה לאותם ועדים שהטילו בעבר כדין ארנונה זו) ואלה המטילים כדין ארנונה שלא למגורים.
ועוד משהו
ו' באייר התשס"ה
15 במאי 2005
שמ. 2005-4210
הנדון: ועדים מקומים - נוהל הגשת בקשה להטלה ראשונה של הארנונה
בחוק המדיניות הכלכלית (תיקוני חקיקה), התשס"ה -2005 נקבע כי ועד מקומי המבקש להטיל לראשונה ארנונה כללית, רשאי לעשות כך וזאת באישור שרי הפנים והאוצר.
לצורך הגשת בקשה לאישור חריג מעין זה יש לפנות בבקשה כמפורט להלן ולצרף את המסמכים הבאים:
א. את הבקשה תגיש המועצה האזורית במרוכז עבור הועדים המקומים בתחומה, המבקשים להטיל ארנונה לראשונה.
במידה וישנם ועדים מקומים המבקשים להעלות את תעריפי הארנונה הקיימים (אלה שלגביהם הטלת הארנונה אינה נעשית לראשונה) תוגש עבורם על ידי המועצה האזורית בקשה בנפרד.
ב. המסמכים הנדרשים להגשת בקשה:
1. פרוטוקול הועד המקומי בו הוחלט על תעריף הארנונה.
2. צו המסים של הועד המקומי (לתשומת לבכם אין באישור תקציב הועד משום קביעה על הטלת ארנונה, גובה התעריף או אישור צו מסים).
3. הסברים מפורטים כיצד חושב ונקבע תעריף הארנונה (יש לצרף תקציב 2004 ו- תקציב 2005 ).
4. פרוטוקולי מליאת המועצה האזורית המאשרים את האצלת הסמכויות לועדים ואת סכום הארנונה שהוטל על ידי הועד או סכום אחר שאושר על ידי המועצה, (במידה ומוטלת ארנונה לראשונה על ידי הועד עקב האצלת סמכויות לועד המקומי שנעשתה השנה, על המועצה האזורית להסביר כיצד מומנו בעבר שירותים אלה שהואצלו על ידי המועצה לועד המקומי).
5. יש לצרף הצהרה ולהבהיר כי מלבד מסי הארנונה לא נגבים תשלומים נוספים על ידי הועד המקומי, עבור השירותים אותם הוא מספק (אם נגבים סכומים אחרים- יש לפרט הסכומים עבור מה הם משולמים).
הצהרה תהא חתומה על יו"ר הועד המקומי וראש המועצה.
בהתאם למדיניות שרי הפנים והאוצר - תעריף הארנונה למגורים שיוטל על ידי הועד המקומי לא יעלה על 30% מתעריף המועצה האזורית.
בשנת 2005 לא תאושר הטלת ארנונה לראשונה על ידי הועד המקומי או בקשה להעלאה חריגה המוטלת על ידי הועד המקומי, עבור נכסים שאינם למגורים.
המועד האחרון להגשת בקשה ל"אישור חריג" לפי תקנה 9(ג) לתקנות, יהיה עד ליום טז' באייר התשס"ה (25 במאי 2005).
08 יולי 2007
לכב' היח' לפניות הציבור
משרד הפנים
א.נ.
הנדון: חוקיות ארנונת וועד מקומי בקיבוץ חולתה
אני הח"מ חבר קיבוץ חולתה, השייך למועצה אזורית גליל עליון.
אני בן 63 , גרוש, הגר לבד בדירה של 65 מ"ר בקיבוץ זה.
אני נכה צה"ל, שהוכר כשאינו כשיר לעבודה. אי לכך איני עובד וחי מקיצבת סעד המשולמת לי ע"י אגף השיקום של משרד הביטחון.
כחבר משק אני חייב בתשלום ארנונה למועצה האזורית וכן בתשלום ארנונה לוועד המקומי על דירתי.
עקב היותי נכה צה"ל אני זכאי להנחה של 67% בארנונות אלו.
החל משנת 2003 חויבתי ע"י הוועד בחולתה בארנונת וועד מקומי.
שעורי ארנונת הוועד וכן שעורי ארנונת המועצה האזורית לאחר ההנחה המגיעה לי ושבהם חויבתי החל משנה זו, מפורטים בטבלה המצ"ב.
בהתיעצות עם מומחים בנושא הארנונה, נאמרו לי הדברים הבאים:
א. על פי חוק, אסור ששעורי ארנונת הוועד המקומי יעלו על 30% מארנונת המועצה האזורית.
ב. אישור הטלת ארנונת וועד מקומי בחולתה, מצריך אישור שרי הפנים והאוצר. תוך פרוצדורה של הגשת כל המסמכים הכרוכים בנושא, ע"י הוועד המקומי והמועצה האזורית.
כפי שתראו בטבלה המצ"ב, רב השנים היה שעור ארנונת הוועד המקומי גבוה מזה של המועצה האזורית, ובשנתיים האחרונות היה שווה לה. בכל מקרה, בכל השנים הוא עבר בהרבה את הגג של 30% מארנונת המועצה, כמתחייב בחוק.
ברצוני לדעת מכם את הדברים הבאים:
א. האם אושר לוועד המקומי בחולתה ע"י שרי הפנים והאוצר, הטלת ארנונת וועד מקומי בשנים אלו? והאם בוצעו על ידו כל הפרוצדורות הקבועות בחוק לצורך זה?
ב. האם אושרו שעורי ארנונת הוועד שהוטלו למעשה? ומדוע הם עולים בהרבה על הקבוע בחוק? קרי, 30% מארנונת המועצה האזורית.
בתודה ובכבוד רב
גדי גולן
קיבוץ חולתה
ד.נ. גליל עליון
מיקוד: 12110
טלפון: 6915927 04
דוא"ל: gadigolan1@gmail.com
מס. ת. זהות 005866645
לוטה בזאת: טבלת ארנונות וועד מקומי ומועצה אזורית בקיבוץ חולתה
טבלת ארנונות וועד מקומי ומועצה אזורית בקיבוץ חולתה בשנים 2003 - 2007
סה"כ לשנה סוג הארנונה השנה
1225.92 ש"ח וועד מקומי 2003
612.96 ש"ח מועצה אזורית
986.23 ש"ח וועד מקומי 2004
616.38 ש"ח מועצה אזורית
911.04 ש"ח וועד מקומי 2005
629.10 ש"ח מועצה אזורית
647.50 ש"ח וועד מקומי 2006
647.50 ש"ח מועצה אזורית
324.65 ש"ח וועד מקומי 2007 / 1- 5
324.70 ש"ח מועצה אזורית
אז קריאה נעימה ותדעו סוף סוף היכן אתם חיים.
גדי גולן
קיבוץ חולתה
גליל עליון
הבלוג של גדי גולן - תפוז
http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=gadigolan
להלן, הוראות החוק
תעריפי מינימום ומקסימום לסיווגים השונים
בתקנה 12 לתקנות ההסדרים במשק המדינה, נקבעו 12 סיווגים עיקרים לקביעת תעריפי ארנונה, ומהם נגזרים סיווגי המשנה (לדוגמא בתי קפה הוא תת סיווג של הסיווג משרדים שירותים ומסחר).
במועצה אזורית הארנונה מוטלת על ידי המועצה, אך רשאי הועד המקומי באישור המועצה להטיל ארנונה במקביל להטלת ארנונה על ידי המועצה.
הארנונה המוטלת על ידי המועצה האזורית בתוספת הארנונה המוטלת על ידי הועד המקומי תהיה גבוהה יותר מתעריף המינימום ונמוכה מהתעריפים המירבים.
המשך
טבלת תעריפי מינימום ומקסימום לארנונה - 2007
מבנה מגורים - תעריף מינימום לשנת 2007 בש"ח למ"ר 27.82
תעריף מכסימום לשנת 2007 בש"ח למ"ר 96.40
תעריפי שנת 2007 כוללים העלאה בשיעור של 2.73% לעומת שנת 2006
עוד משהו
זכאות ועד מקומי להטלת ארנונה
ועד מקומי רשאי באישור המועצה האזורית להטיל ארנונה על נכסים הנמצאים בתחומו, הארנונה תחושב בהתאם לשטח הנכס במכפלת תעריף שקבע הועד המקומי בצו. (תעריף המצרפי הן של המועצה והן של הועד, לא יפחת מתעריף המינימום ולא יעלה על תעריף המרבי).
המלצת משרד הפנים לגבי סכום הארנונה המוטל על ידי ועד מקומי, שלגביו נדרש אשור שרי הפנים והאוצר, הוא כי תעריף הועד המקומי לנכס מסוג מגורים לא יעלה על 30% מתעריף המועצה האזורית. בנוסף, ההמלצה היא, כי לא תוטל ארנונה על ידי הועד המקומי על נכסים שאינם למגורים אלא על ידי המועצה האזורית בלבד. עם זאת יובהר כי אין בהמלצות אלה כדי לפסול את תעריפי הועדים הגובים כדין יותר מ - 30% מתעריף המועצה (הכוונה לאותם ועדים שהטילו בעבר כדין ארנונה זו) ואלה המטילים כדין ארנונה שלא למגורים.
ועוד משהו
ו' באייר התשס"ה
15 במאי 2005
שמ. 2005-4210
הנדון: ועדים מקומים - נוהל הגשת בקשה להטלה ראשונה של הארנונה
בחוק המדיניות הכלכלית (תיקוני חקיקה), התשס"ה -2005 נקבע כי ועד מקומי המבקש להטיל לראשונה ארנונה כללית, רשאי לעשות כך וזאת באישור שרי הפנים והאוצר.
לצורך הגשת בקשה לאישור חריג מעין זה יש לפנות בבקשה כמפורט להלן ולצרף את המסמכים הבאים:
א. את הבקשה תגיש המועצה האזורית במרוכז עבור הועדים המקומים בתחומה, המבקשים להטיל ארנונה לראשונה.
במידה וישנם ועדים מקומים המבקשים להעלות את תעריפי הארנונה הקיימים (אלה שלגביהם הטלת הארנונה אינה נעשית לראשונה) תוגש עבורם על ידי המועצה האזורית בקשה בנפרד.
ב. המסמכים הנדרשים להגשת בקשה:
1. פרוטוקול הועד המקומי בו הוחלט על תעריף הארנונה.
2. צו המסים של הועד המקומי (לתשומת לבכם אין באישור תקציב הועד משום קביעה על הטלת ארנונה, גובה התעריף או אישור צו מסים).
3. הסברים מפורטים כיצד חושב ונקבע תעריף הארנונה (יש לצרף תקציב 2004 ו- תקציב 2005 ).
4. פרוטוקולי מליאת המועצה האזורית המאשרים את האצלת הסמכויות לועדים ואת סכום הארנונה שהוטל על ידי הועד או סכום אחר שאושר על ידי המועצה, (במידה ומוטלת ארנונה לראשונה על ידי הועד עקב האצלת סמכויות לועד המקומי שנעשתה השנה, על המועצה האזורית להסביר כיצד מומנו בעבר שירותים אלה שהואצלו על ידי המועצה לועד המקומי).
5. יש לצרף הצהרה ולהבהיר כי מלבד מסי הארנונה לא נגבים תשלומים נוספים על ידי הועד המקומי, עבור השירותים אותם הוא מספק (אם נגבים סכומים אחרים- יש לפרט הסכומים עבור מה הם משולמים).
הצהרה תהא חתומה על יו"ר הועד המקומי וראש המועצה.
בהתאם למדיניות שרי הפנים והאוצר - תעריף הארנונה למגורים שיוטל על ידי הועד המקומי לא יעלה על 30% מתעריף המועצה האזורית.
בשנת 2005 לא תאושר הטלת ארנונה לראשונה על ידי הועד המקומי או בקשה להעלאה חריגה המוטלת על ידי הועד המקומי, עבור נכסים שאינם למגורים.
המועד האחרון להגשת בקשה ל"אישור חריג" לפי תקנה 9(ג) לתקנות, יהיה עד ליום טז' באייר התשס"ה (25 במאי 2005).
08 יולי 2007
לכב' היח' לפניות הציבור
משרד הפנים
א.נ.
הנדון: חוקיות ארנונת וועד מקומי בקיבוץ חולתה
אני הח"מ חבר קיבוץ חולתה, השייך למועצה אזורית גליל עליון.
אני בן 63 , גרוש, הגר לבד בדירה של 65 מ"ר בקיבוץ זה.
אני נכה צה"ל, שהוכר כשאינו כשיר לעבודה. אי לכך איני עובד וחי מקיצבת סעד המשולמת לי ע"י אגף השיקום של משרד הביטחון.
כחבר משק אני חייב בתשלום ארנונה למועצה האזורית וכן בתשלום ארנונה לוועד המקומי על דירתי.
עקב היותי נכה צה"ל אני זכאי להנחה של 67% בארנונות אלו.
החל משנת 2003 חויבתי ע"י הוועד בחולתה בארנונת וועד מקומי.
שעורי ארנונת הוועד וכן שעורי ארנונת המועצה האזורית לאחר ההנחה המגיעה לי ושבהם חויבתי החל משנה זו, מפורטים בטבלה המצ"ב.
בהתיעצות עם מומחים בנושא הארנונה, נאמרו לי הדברים הבאים:
א. על פי חוק, אסור ששעורי ארנונת הוועד המקומי יעלו על 30% מארנונת המועצה האזורית.
ב. אישור הטלת ארנונת וועד מקומי בחולתה, מצריך אישור שרי הפנים והאוצר. תוך פרוצדורה של הגשת כל המסמכים הכרוכים בנושא, ע"י הוועד המקומי והמועצה האזורית.
כפי שתראו בטבלה המצ"ב, רב השנים היה שעור ארנונת הוועד המקומי גבוה מזה של המועצה האזורית, ובשנתיים האחרונות היה שווה לה. בכל מקרה, בכל השנים הוא עבר בהרבה את הגג של 30% מארנונת המועצה, כמתחייב בחוק.
ברצוני לדעת מכם את הדברים הבאים:
א. האם אושר לוועד המקומי בחולתה ע"י שרי הפנים והאוצר, הטלת ארנונת וועד מקומי בשנים אלו? והאם בוצעו על ידו כל הפרוצדורות הקבועות בחוק לצורך זה?
ב. האם אושרו שעורי ארנונת הוועד שהוטלו למעשה? ומדוע הם עולים בהרבה על הקבוע בחוק? קרי, 30% מארנונת המועצה האזורית.
בתודה ובכבוד רב
גדי גולן
קיבוץ חולתה
ד.נ. גליל עליון
מיקוד: 12110
טלפון: 6915927 04
דוא"ל: gadigolan1@gmail.com
מס. ת. זהות 005866645
לוטה בזאת: טבלת ארנונות וועד מקומי ומועצה אזורית בקיבוץ חולתה
טבלת ארנונות וועד מקומי ומועצה אזורית בקיבוץ חולתה בשנים 2003 - 2007
סה"כ לשנה סוג הארנונה השנה
1225.92 ש"ח וועד מקומי 2003
612.96 ש"ח מועצה אזורית
986.23 ש"ח וועד מקומי 2004
616.38 ש"ח מועצה אזורית
911.04 ש"ח וועד מקומי 2005
629.10 ש"ח מועצה אזורית
647.50 ש"ח וועד מקומי 2006
647.50 ש"ח מועצה אזורית
324.65 ש"ח וועד מקומי 2007 / 1- 5
324.70 ש"ח מועצה אזורית
הכותב הינו כלכלן עתיר שנים ונסיון. בעל תואר שני מהטכניון. בן קיבוץ וחבר קיבוץ כל חייו.